Sunday, March 05, 2006

Frank Zappa - Hot Rats

Inspelad augusti / september 1969, släpptes året därpå. Hot rats blev den första Zappa platta som jag verkligen tog till mig med hull och hår, min polare Tommy på Nybban köpte den före mig och fick mig att verkligen gilla den här skivan, nu har jag väl köpt skivan 3-4 gånger vinyl och cd.

Börjar med "pop-låten" Peaches en regalia - sen går vi över på väsentligheter som Willie The Pimp med Beefheart på sång och fortsötter med intrumentaler som Son of Mr. Green Genes och The gumbo variations som är mycket mer jazz än rock, men bryr sig om klassificering när det låter bra, det finns bara två sorters musik - bra och mindre bra.

Musikerna på Hot Rats - Jean-Luc Ponty, Ian Underwood samt mr Zappa himself överträffar varandra, denna skiva svänger, och bör finnas i varje sann musikälskares samling

1 Comments:

At 7:52 AM, Blogger Thommy Kistalight said...

Hallå Göran!
Kommer verkligen ihåg Hot Rats från Nybohovstiden. Fin pop och jazzmix där och absolut nyskapande till något som bara kan beskrivas som Zappian music!
Tyvärr gjorde jag mig av med min vinylupplaga av Hot Rats vid någon av de kulturrevolutioner man har stormat sig igenom.
Borde skaffa en CD av densamme - finns väl?
Hälsningar från Kista

 

Post a Comment

<< Home